top of page
  • Mirva Colour Box

Dopamiinipiikkejä ja onnellisuusryöppyjä

Tunnetko 4 mielihyvähormonia, joita on kehossasi saatavilla pienillä teoilla, kuten sienestämällä tai piirtämällä? Kehomme on ihmeellinen: se työskentelee taukoamatta oman hyvinvointimme hyväksi ylläpitämällä homeostaasia eli tasapainotilaa. Mielihyvähormonit ovat kehon pikku apureita, joiden aktivoimista voi harjoitella niitä hetkiä varten, kun uupumus painaa tai stressi vie mieltä kierroksille. Mielihyvähormoneja on kehossasi aina saatavilla. Ota tästä ideat talteen.



Sienestäminen on ihmisen parasta palautumista. Mieli keskittyy metsän pohjaan, jokainen löytö aiheuttaa pienen mielihyväryöpyn. Kehon palkitsemisjärjestelmä aktivoituu, dopamiinitaso nousee ja mieliala kohoaa. Maasto on epätasaista, jolloin kehon tasapainoaistit aktivoituvat huomaamatta ja olet enemmän läsnä kehossasi. Kaikki tapahtuu itsestään. Hengität metsän tuoksuja (myös niitä löyhkääviä lahottajasieniä), puiden eteerisiä öljyjä ja saat maastosta immuunipuolustusta vahvistavia mikrobeja elimistöösi.



Olen onnellisimmillani sienestäessä. Mummini opetti minut marjastamaan, isäni sienestämään. Molemmilla oli tapana sienestää ja marjastaa niin paljon, että niistä riitti omien tarpeiden lisäksi myyntiin. Kun metsään lähdettiin yhdessä, opeteltiin mummin koodikieli siltä varalta, että metsässä oli muitakin poimijoita. Jos löytyi hyvä paikka, huudettiin kuuluvasti: ”HYDE PARK!” (lausutaan, kuten kirjoitetaan). Tätini oli käynyt Englannissa ja kertonut hienosta puistosta. Siitä muotoutui mummin suussa hyvän apajan merkki. Jos mitään ei löytynyt, huudettiin: ”Tsatsatsaa!”. Se tarkoitti, että turha lampsia tännepäin. Koodisanoilla pidettiin hyvät sieni- ja marjapaikat omana tietona. Metsässä viivyttiin usein tuntikausia.



Hektinen maailmanmeno, tavoitteiden kovempi saavuttamistahti ja informaatio(aisti)ähky kuormittavat meitä. Palautumisemme tapahtuu useimmiten sisätiloissa puhelin kädessä. Etsimme dopamiinihuippuja, joita saamme videoista ja tykkäyksistä. Ne ovat kuin karkkipussi kovaan nälkään: nostaa nopeasti mielihyvää, mutta laskee sitä vielä nopeammin. Jotta jaksaisimme läkähdyttävässä tahdissa, me tarvitsemme HYVÄÄ PALAUTUMISTA SÄÄNNÖLLISESTI.


Joogatunti tai pihan haravointi kerran viikossa on hyvä alku, mutta mitä herkempi olet ympäristön sykkeelle, sitä säännöllisemmin tarvitset lepotaukoa kortisoliryöpylle eli stressihormonitasolle, aivoille ja hermostolle.


Kun haluat auttaa kehoasi palautumaan, tutustu 4:ään kehon supervälittäjäaineeseen, joita ovat:

  • Oksitosiini

  • Endorfiini

  • Serotoniini

  • Dopamiini


OKSITOSIINI on yhteytä vahvistava hormoni. Oksitosiinia erittyy elimistöömme, kun tunnemme yhteyttä muihin. Miten stimuloida oksitosiinia?

  • silitä kotieläintä

  • halaa toista ihmistä

  • tee ruokaa rakkaallesi

  • pidä jotakuta kädestä

  • väritä pehmeillä liiduilla sormin (öljy- tai kuivapastelliliidut)


ENDORFIINI on aivojen luonnollinen kipulääke. Se vähentää stressiä ja lisää nautintoa. Miten stimuloida endorfiinia?

  • syö tummaa suklaata

  • harrasta liikuntaa (ja/tai seksiä)

  • katso hauskoja ohjelmia

  • kävele metsässä ja/tai käytä eteerisiä öljyjä (esim. bergamotti, appelsiini, laventeli)

  • tee ekspressiivinen maalaus isolle paperille


SEROTONIINI on mielialan stabiloija, joka parantaa unta, vähentää ahdistusta ja lisää onnellisuuden tunnetta. Miten stimuloida serotoniinia?

  • käy kävelyllä

  • meditoi (paikallaan istuen, piirtäen, maalaten, neuloen, sienestäen, tms.)

  • nauti auringosta

  • harrasta kestävyysliikuntaa

  • muotoile savea


DOPAMIINI on mielihyvän välittäjäaine, joka ohjaa aivojesi palkitsemisjärjestelmää. Miten stimuloida dopamiinia?

  • kuuntele innostavaa musiikkia

  • nuku riittävästi ja hyvin

  • syö jotain makeaa

  • tee jokin pieni tehtävä valmiiksi esim. taidepäiväkirjan sivu

  • SIENESTÄ!


Kun olin syvästi uupunut ja ahdistunut, luovat menetelmät avasivat oman väyläni mielihyvähormonien aktivoimiseen. Aistiherkkänä minulle toimi tuntoaistin aktivoiminen pehmeillä materiaaleilla, kuten öljy- tai kuivapastelliliiduilla käsin värittäen. Serotoniinitaso kohosi myös silkkiseksi hioutuneiden ajopuunpalojen ja kivien äärellä. Pienillä teoilla on yllättävän suuri vaikutus kehomme järjestelmiin, jotka pitävät hyvinvoinnistamme huolta, taukoamatta.


”When we are alone in a peaceful place, we experience the stillness of our mind.

It is nourishing and restorative, like medicine, helping us to

recover our center and feel the divinity within us.

A dose of stillness once in a while does a lot of good.” Haenim Sunim

51 views1 comment

Recent Posts

See All

1 commento


Mimii Creative
Mimii Creative
26 set 2023

ihana kirjoitus! tässä kotona makoillessani matolla jäin yin-joogan jälkimainingeissa näpyttelemään konetta. mutta onneksi ensiksi eksyin tämän tekstin pariin ja tästä on luonteva siirtyä piirtämään vähän. ❤️

Anni

Mi piace
bottom of page